Riscuri în afaceri și cum îți poți asigura continuitatea

Riscuri în afaceri și cum îți poți asigura continuitatea

Riscuri în afaceri și cum îți poți asigura continuitatea 1906 923

Află care sunt tipurile de riscuri în afaceri și cum îți pot afecta planurile, dar și ce poți face pentru a-ți asigura afacerea, echipa și implicit, viitorul.

Nicio afacere nu este ferită de riscuri, iar dacă pornești la drum doar cu speranța că problemele și incidentele te vor ocoli, este posibil să te confrunți cu situații limită care vor pune în pericol continuitatea afacerii tale. Suntem alături de tine și te ajutăm să identifici ce tipuri de riscuri îți pot afecta planurile și ce poți face pentru a-ți asigura afacerea, echipa și implicit, viitorul.

Riscul în afaceri vizează orice domeniu de activitate, se întâmplă brusc, neprogramat și poate produce daune însemnate, de la cele materiale la cele umane, mai ales dacă ești total nepregătit pentru un astfel de eveniment. Mai jos găsești principalele tipuri de riscuri în afaceri și cum poți să reduci din impactul negativ pentru unele dintre acestea.

Uneori, pericolele vin din interiorul companiei – conducerea sau contextul intern creează situații care expun afacerea la diverse riscuri.

Riscurile financiare ce îți pot afecta afacerea sunt de mai multe tipuri, de exemplu creditul acordat clienților sau creditele accesate de companie; în aceste cazuri, fluctuațiile din ratele dobânzilor pot reprezenta o amenințare, precum și incapacitatea de restituire, care ar putea genera un risc de lichiditate. Efectuarea de ajustări la planul de afaceri te poate ajuta să eviți deteriorarea fluxului de numerar sau producerea unor pierderi neașteptate.

Asigurarea de credit comercial te protejează financiar împotriva riscului de neplată care poate interveni în relațiile comerciale cu clienții din România sau din străinătate. De exemplu, în cazul în care furnizezi bunuri sau servicii altor companii, cu plata la termen, asigurarea de credit comercial te poate proteja împotriva pierderilor ce rezultă în cazul în care clienții încetează să mai plătescă. Această situație poate fi rezultatul insolvenței sau poate fi generată de cauze externe, precum probleme economice sau politice.

Riscurile operaționale generate de factorul uman nu sunt de neglijat. Deși este uman să greșești, când vorbim despre activitatea unei companii, aceste greșeli pot avea consecințe serioase, cum sunt – accidentarea angajaților, deteriorarea echipamentelor, realizarea unor produse sau efectuarea unor servicii care nu respectă standardele tehnice sau de calitate și altele. Este un risc pe care îl poți reduce prin anticipare și asigurare. Mai exact:

  • Anticiparea se traduce prin proceduri de lucru pentru fiecare departament, sesiuni periodice de training pentru angajați și implicarea acestora în procesul de identificare a riscurilor și controlul preventiv sau corectiv. Mai departe, poți realiza planuri de acțiune; este important ca angajații să știe cum să reacționeze în cazul în care se produce un incident, pentru a minimiza daunele.
  • Încheierea de asigurări pentru a beneficia de suport financiar în cazul producerii unor incidente neașteptate. Groupama este alături de tine cu produse precum:

Riscul reputației te poate afecta într-o măsură mai mare sau mai mică dar există întotdeauna riscul ca un client nefericit, un produs defect, articole negative în presa sau un litigiu să aibă un impact negativ asupra reputației. În plus, rețelele sociale au amplificat riscul reputației. Pentru a evita apariția acestui risc sau a diminua un potențial impact negativ este nevoie de o strategie de gestionare a reputației pentru a monitoriza în mod regulat ceea se spune despre companie, online și offline.

Există o multitudine de alte riscuri operaționale care pot avea atât cauze interne, cât și externe, sau pot implica o combinație de factori care să ducă la pierderi semnificative sau chiar întreruperea activității unei companii. Evenimentele neașteptate ar putea fi: un incendiu care distruge afacerea, o eroare de operare care deteriorează sau scoate din funcțiune un echipament, o întrerupere a unui server cauzată de probleme tehnice. Indiferent dacă este vorba de eroare umană sau defecțiune tehnică, aceste riscuri operaționale pot afecta negativ afacerea în termeni de bani, timp și reputație. Poți aborda fiecare dintre aceste potențiale riscuri operaționale prin:

  • Instruirea angajaților și un plan de continuitate a activității cu măsuri proactive pentru a te asigura că operațiunile importante nu sunt afectate sau, în caz de întrerupere, se pot relua cât mai rapid.
  • Încheierea unor asigurări:
  • Asigurarea CASCO

Riscul tehnologic apare ca rezultat al vitezei cu care tehnologia evoluează. Într-un context dinamic, tehnologiile și echipamentele folosite joacă un rol important în piața concurențială, sau pot constitui un avantaj competitiv iar dotările companiei trebuie să țină pasul cu vremurile, la fel și formarea angajaților care le utilizează.

Poți adresa acest risc alocând periodic un buget de achiziții prin care să actualizezi dotările companiei, împreună cu un program de training pentru angajați. Nu uita nici de asigurarea echipamentelor electronice, mai ales dacă activitatea companiei se bazează în mare parte pe acestea. Dacă alegi o asigurare de la Groupama vei fi despăgubit pentru pagube cauzate de numeroase riscuri precum – erori de operare, furt, incendiu, variații de tensiune, inundații și altele.

Schimbările care se produc în afara companiei – la nivel economic, politic, legislativ, social și chiar schimbările meteo, pot avea consecințe negative asupra unei afaceri și le asimilăm ca riscuri externe.

Riscuri economice deși sunt în afara sferei tale de influență, pentru a putea identifica atât pericolele, cât și oportunitățile care pot să apară, este important să urmărești schimbările și tendințele specifice domeniului de activitate.

Riscul politic este generat de schimbările din sfera politică care ajung deseori să afecteze mediul de afaceri și să schimbe regulile jocului. În fața riscului politic, care este unul imprevizibil, cea mai bună opțiune este să te adaptezi și să identifici soluții pentru a merge mai departe.

Riscul legislativ apare datorită multitudinii de legi ce trebuie respectate și reglementări ce trebuie puse în aplicare în derularea activității. De exemplu – protecția datelor cu caracter personal, prevederile ce țin ce protecția consumatorului și altele, care diferă de un domeniu la altul. Nerespectarea acestora poate duce la amenzi și sancțiuni considerabile sau chiar la blocarea activității. Este important să urmărești legislația din domeniul în care activează compania și poți chiar să apelezi la asistență de la consultanți specializați.

Riscul forței de muncă este un risc care vizează domenii variate de activitate – lipsa forței de muncă calificate reprezintă o problemă pentru multe companii care nu reușesc să recruteze tot personalul de care au nevoie. Iar un deficit în forța de muncă poate duce la productivitate scăzută, întârzieri în livrări si chiar accidente sau erori. O strategie bună de recrutare te poate ajuta să faci față mai bine situației și să atragi specialiștii de care ai nevoie.

Pentru a-i atrage către compania ta este important să le oferi un pachet salarial atractiv, dar și o serie de beneficii care cântăresc mult în luarea unei decizii de angajare, precum:

Riscul unor catastrofe în contextul schimbărilor climatice actuale este tot mai mare. Natura poate produce o serie de daune însemnate atunci când se dezlănțuie – cutremurele, inundațiile, alunecările de teren. În plus față de acestea, afacerile mai sunt amenințate și de diverse accidente – incendii, explozii care se pot produce din erori umane, defecțiuni tehnice sau un cumul de factori scăpați de sub control.

 Riscul cibernetic este tot mai accentuat. Multe sectoare sunt dependente de tehnologiile digitale pentru a-și desfășura activitățile de bază iar asta expune companiile la amenințări cibernetice. Pentru o gestionare eficientă a riscurilor este important să implementezi soluții de securitate, instrumente de prevenire și detectare a fraudei și să-ți educi angajații și clienții despre cum să evite sau să detecteze eventualele probleme.

La ce tipuri de riscuri este expusă afacerea ta?

Fie că ai o unitate de producție, o pensiune, un service auto, un birou de arhitectură, o firmă de construcții sau una de publicitate și faci totul ca la carte, riscurile pot oricând să se transforme în situații limită pentru afacerea ta. Nu le poți prezice însă te poți asigura!

Groupama Asigurări este alături de tine – preluăm grijile financiare provocate de riscuri și îți oferim suport și continuitate prin soluţii care răspund la nevoile afacerii tale. Oferta noastră include asigurări complexe și flexibile pentru orice vrei să protejezi: asigurări auto, asigurări pentru clădiri și bunuri, asigurări pentru angajați, asigurări de răspundere civilă dar și tipuri specifice domeniului de activitate cum sunt asigurările pentru constructori, asigurările agricole sau asigurările pentru transportatori.

Pentru informaţii suplimentare poți consulta asistentul virtual Amelie (24/7) pe groupama.ro, poţi scrie pe relatii.clienti@groupama.ro, poți suna la AloGroupama 0374.110.110 (luni – vineri, între 8:00 – 18:00) sau contacta reţeaua de vânzători și parteneri Groupama.